Login    Forum    Search    FAQ

Board index » Public » Software & Hardware

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Cedega voor Linux
 Post Posted: 28 May 2007 01:53 
Lance Corporal
Lance Corporal

Aangezien er hier toch een paar zijn die met Linux bezig zijn: ik heb Cedega te pakken gekregen, een stukske software da pretendeert veel Windows games te kunnen laten draaien onder Linux. Ik zal de komende dagen/weken mijn bevindingen posten voor de geïnteresseerden. Daarjuist snel nen eersten test gedaan met BF1942 en da draaide toch al in singleplayer.

Profile  

Post subject:
 Post Posted: 28 May 2007 23:38 
Major
Major

keep us posted :)

Profile  

Post subject:
 Post Posted: 29 May 2007 23:01 
Lance Corporal
Lance Corporal

OK, eerste 'belevenissen' met Cedega:

Diejen eersten test met BF1942 was dus op mennen 2de PC (den 'experimenteer-bak') en daar liep het vrij vlot op. Ik heb het dan ook mor op mennen 1ste PC (den (hoofd-PC') gezwierd en daar liep het een pak minder goe op, hoewel die toch ietsje straffer is dan mennen 2de. 1ste PC is nen Athlon 64 3200+ met 1.5Gb RAM en ATi X800GTO2 graka, 2de PC is ne Sepron 3000+ met 1Gb RAM en Geforce Ti4200. Beetje raar dus...
Daarna BF2 op 1ste PC gezet en da liep er ook ni goed op: corrupte textures en framerate van nen diashow.

In m'n 2.5 maanden oude Linux-leven heb ik echter op diverse forums al gelezen dat ATi+Linux+gamen ni echt de ideale combinatie is (Linux+gamen is al ni zo evident) en dat de nVidia kaartjes daar veel beter voor zijn. In Windows is ATi nVidia intussen al bijgebeend wat driverkwaliteit betreft, voor Linux blijkt da nog helemaal ni het geval te zijn.
Den deze heeft dus nen 2de handse Geforce 7600GT aangeschaft voor zijnen 1ste PC. Drivers installeerden zeer vlot in Ubuntu Feisty: ff selecteren in Systeem>Beheer dat ik beperkt ondersteunde stuurprogramma's wou (drivers van derden) en hij downloadde en installeerde ze vanzelf. Het rare was wel da m'n toetsenbord ineens ne qwerty werd maar da was zo terug gezet.

Now the games: BF1942 en BF2 draaien nu perfect aan zeer deftige framerates in singleplayer. Het is echter wel zo dat ik m'n resolutie in BF2 op ni hoger dan 1024x768 kan zetten en ook m'n settings staan op het laagste. Ik kan beide ni veranderen in het spel, enkel texture quality en AA kan ik veranderen. Ma bon, daar kan ik mee leven. In Windows staan die dingen ook op het laagste bij mij omdat ik dan beter claymores en mijnen zie liggen, enkel de resolutie staat ietsje hoger.

Next step is om online spelen. Van BF2 heb ik gelezen dat PB er wel eens lastig bij durft doen als ge onder Linux speelt...

Profile  

Post subject:
 Post Posted: 29 May 2007 23:12 
Captain
Captain

rap eens de site van die cedega gelezen, en inderdaad: er zijn issues met online play, en qua gfx moet je het doen met low quality en zo...

Maar het is een begin, een eerste stap in de goede richting van gamen op linux.

Anyway, het gamen is momenteel een van de laatste dingen waarmee ik bezig ben, dus linux is just plain productivity OS.

Cheers,
S.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Board index » Public » Software & Hardware