Login    Forum    Search    FAQ

Board index » Public » Software & Hardware

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Real 3D
 Post Posted: 16 Apr 2007 21:39 
Lance Corporal
Lance Corporal

Betaalbare echte 3D toestanden blijken al een tijdje te bestaan, maar ik heb er nu pas van gehoord via:
http://www.tomshardware.com/2007/04/10/ ... _displays/

Klinkt vet, dus ik heb mij ineens zo een bril besteld:
http://www.edimensional.com/

Als ik zo wat reviews lees dan hebben er in't verleden wat problemen geweest maar huidige reviews zijn veelbelovend. Nvidia is daar blijkbaar al een tijd mee bezig om daar speciale drivers voor te onwikkelen. En die werken met alle games. Als ge het spel kunt spelen met uw NVidia kaart, dan macheert het ook stereoscopisch.
http://www.nvidia.com/object/3d_stereo.html

Ik kan echt nie wachten... 8)
Wordt vervolgd...

Profile  

Post subject:
 Post Posted: 16 Apr 2007 22:32 
Gunnery Sergeant
Gunnery Sergeant

niet voor het een of ander, maar zo'n brillekes bestaan al meer dan 10 jaar voor games en stuf. is wel nooit echt doorgebroken.

Profile  

Post subject:
 Post Posted: 23 Apr 2007 22:00 
Lance Corporal
Lance Corporal

Vandaag kaartje van de postbode in de bus dat er een pakske klaar ligt voor mij --> 8)
Ik ben 's curieus wat da ga geven.
Ik heb me al voorgenomen dat da gaat tegenvallen, dus echt mis kan het al niemeer lopen :lol:

Profile  

Post subject:
 Post Posted: 29 Apr 2007 00:55 
First Lieutenant
First Lieutenant

Laat maar iet weten he Poga :P

Profile  

Post subject:
 Post Posted: 30 Apr 2007 11:08 
Lance Corporal
Lance Corporal

OK, hier de bevindingen:
- 3D werkt prima
- Het geeft echt een nieuwe dimensie aan de games
- het zou echt super zijn als de onderstaande nadelen er niet waren

Nadelen:
- Framerate drops van een 30%
- Elk oog ziet maar de helft van de beelden, dit heeft twee nadelen:
1) Het beeld wordt donkerder, er moet dus brightness en gamma toegevoegd worden, maar dat gaat nog.
2) Je monitor moet een enorme refresh rate hebben om geen flikkereffect te zien. Niet dramatisch, maar om een idee te geven... als je een refresh rate hebt van 120 lijkt het alsof het 60 is. En ik ben daar heel gevoelig voor, ik zie nog flikkering bij 75 Hertz, dus ik zou al moeten beginnen met 160 zodat ik het effect krijg van 85 Hertz. Mijn monitor ondersteund maar 100 Hertz.
- Ghosting... je monitor produceert afwisselend een beeld voor je één oog, dan voor het andere... dit gaat met de snelheid van je vertical freq. Op het moment dat het volgende beeld zichtbaar is blijft er nog een beetje een ghost beeld achter van het vorige beeld, waardoor je een licht ghosteffect kunt krijgen als er echt lichte delen in beeld zijn... bvb witte strepen enzo.

Oplossing:
- De framerate drop is natuurlijk niet meteen op te lossen, er moet nu eenmaal een stereoscopisch beeld opgehoest worden. Een megakaart is de boodschap.
- De rest van de nadelen kunnen opgelost worden. Zo kan je ipv een bril te gebruiken die elk ander beeld afwisselend zichtbaar maakt voor een ander oog gewoon twee monitors gebruiken en een spiegel en de bril achterwege laten. Je zit dan niet met het 50% beeldverlies per oog, ook niet met ghosting, en ook al niet met het flikkereffect. Dan krijg je dus zoiets:
http://www.crystalcanyons.net/Pages/Tec ... John_2.jpg Een andere oplossing is één van die nieuwe stereoscopische LCD's kopen. Daar zitten eigenlijk twee LCD schermen in achter elkaar en dmv een soort ingebouwde prismatjes ziet je één oog het beeld van het ene LCD scherm en je andere oog het andere. Ik denk dat het neer komt op het pricipe van die kaartjes die je moet draaien en waarvan dan het beeld verandert.

Conclusie:
- Door het feit dat ik gelimiteerd ben met mijn refreshrate krijg ik koppijn, ik zal dat brilleke dus niet meer gebruiken.
- Stereoscopisch gamen is echt wel vet... als je 1200 Euro kunt uitgeven aan videohardware en daarboven nog eens vet wilt investeren in een geschikte monitorconfiguratie.

Profile  

Post subject:
 Post Posted: 30 Apr 2007 14:35 
First Lieutenant
First Lieutenant

Wel spijtig want denk da da anders idd wel een heel nieuwe ervaring zou zijn .

Nu zo met ne spiegel op men bureau daar begin ik ni aan ze :P

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Board index » Public » Software & Hardware